# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara': kita kongsi ilmu eyh :)
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, November 8, 2010

kita kongsi ilmu eyh :)

Tip kurang berat badan untuk pengantin

salam korang...tetiba artikel ni rasa syok lak nak aku baca pagi ni...jadi share la ngn korang..apa lagi copy n paste ler :p

MEMANDANGKAN tidak lama lagi musim cuti sekolah dan ramai yang mahu melangsungkan perkahwinan, mari berkongsi 18 tip untuk pengantin mengurangkan berat badan daripada Kevin Zahri (www.kevinzahri.com)

Lapan tip pemakanan:

1. Memilih makanan daripada bijirin, kekacang, ikan, ayam, buah-buahan dan sayur-sayuran.

2. Kurangkan makanan yang berlemak dan berkalori tinggi. Sebolehnya, elakkan daripada makanan yang digoreng dan berlemak.

3. Tambahkan makanan yang berserat.

4. Mengurangkan pengambilan gula dalam makanan.


5. Elakkan daripada minuman berkarbonat, kek, biskut dan jem.

6. Hadapi paling kurang empat hidangan sihat sehari termasuk sarapan. Makan secara perlahan-lahan, jangan langkau hidangan anda kerana ia akan membuatkan anda menjadi bertambah lapar.

7. Elakkan mengambil makanan kudapan atau snek di waktu malam.

8. Sebaik-baiknya, pilih makanan mengikut tahap umur dan aktiviti anda.


Lima tip cara bersenam pengantin:

1. Digalakkan bersenam sekurang-kurangnya tiga kali seminggu seperti berjalan, berjoging, bersenam atau bermain badminton.

2. Sekiranya anda mempunyai masalah sesak nafas semasa bersenam, bermakna anda melakukan senaman dengan melebihi had keupayaan anda.

Jadi, mulakan senaman dengan perlahan-lahan mengikut keupayaan diri anda.

3. Luangkan masa untuk melakukan aktiviti seperti ini paling kurang 30 minit, tiga hingga lima kali seminggu.

4. Penurunan berat badan antara satu hingga satu setengah kilogram seminggu adalah lebih baik.

Ini bermakna anda perlu mengurangkan 500 hingga 1,000 kalori setiap hari. Jadi, dalam tempoh tiga bulan, anda boleh kehilangan enam hingga 12 kilogram.

5. Pastikan anda melakukan juga senaman bebanan atau rintangan untuk pastikan badan anda kental.


P/s: syok kan klu dapat ikut tip ni berterusan..mau kurus badan mak nyah..hahhahahahah

1 dah tinggalkan jejak:

::alwaniamalini:: said...

aduhh...baca tip tu cam senang je..tp nak membuatnya huh susahh huhu