# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara': Masak lagi :) part 2
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, May 29, 2009

Masak lagi :) part 2



hai sume..semalam pas penat2 sampai umah ade geng plak ajk masak..aku on jer...hihihi maklumlah hari ni lom makan nasi lagi...hahahha (tadi dah bedal mcd) pas solat maghrib aku turun bawah gi la dapur...wati dah separuh berperang ngn ikan dalam kuali..menu malam tadi adalah


ikan cencaru sambal
sayur pucuk masak lemak

owh tu je rasa nak makn malam ni..dah kira berat gak ni...berlemak..tapi dah lama tol x mkn masak lemak..hihihi kat dapur kitorang (aku, wati n dayah) melakukan tugas masing2..buat air, basuh pinggan n masak..setelah sume selesai ni la hasilnya.. wah sila makan..

kat bawah ni aku sediakan recepi untuk menu yang amat mudah ni.

cencaru sambal

Bahan2:
ikan cecaru
cili kering
bawang putih
bawang merah
air asam jawa
gula
garam
sos tiram
sedikit air
  • bahan2 berwarna pink sila blender @ tumbuk

cara nak buat:-

goreng ikan cencaru ikut suka...nak sampai garing pun boleh..ikut citarasa masing2..kemudian tumis bahan yang diblender tadi sampai masak..masa ni api kna slow..masukkan sos tiram..garam..gula (ikut suka byk mana) pas tu barumasukkan ckit air asam n air bese..pas tu rasala..akhir sekali masukkan ikan yang telah digoreng..dah jadi cencaru sambal tadaaaaaaaaaa

Sayur pucuk masak lemak putih

Bahan2:
sayur pucuk
soon
kentang
bawang putih
bawang merah
ikan bilis
santan
garam
gula

cara nak buat:-

Tumbuk bahan2 berwarna pink..kemudian masukkan kedalam periuk..masukkan sedikit santan n kentang..api perlahan..kentang masuk awal sebb nak bagi dia cepat empuk...bila dah mendidih masukkan santan yang lbih tadi..klu nak pekat x yah tambah air, klu nak cair tambah la air lagi ckit..kemudian masukkan sayur pucuk n soon..garam n gula secukupnya..dah mendidih tutup api n angkat.tadaaaaaaaaaaa.

semoga jumpa lagi di lain resepi..hihihihi

5 dah tinggalkan jejak:

Tinie a.k.a Ibu Fatin said...

hahaha
gud job..dah blh buka kedai makan

suehann said...

sila la datang ke kedai makan aku kat ampang...rumah no 7P kah kah kah..

Tinie a.k.a Ibu Fatin said...

hahaha
kalau aku datang aku nak free
hahaha

Tinie a.k.a Ibu Fatin said...

hahaha
kalau aku datang aku nak free
hahaha

suehann said...

tapi tolong bawa bahan2 untuk dimasak..hik hik hik