# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara'
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 30, 2010

Esok dah 1 mei...

semua orang tau esok 1 mei..
semua orang tahu esok cuti
semua orang tau klu cuti tu maknanya x kjer
semua orang tau esok cuti hari pekerja
ya sume orang tau...

memandang esok cuti aku nak balik kg la... pagi pas suboh sok aku kuar umah...kali ni puduraya dah ditukar ke hentian sementara kat bukit jalil..macam mana la gayanya..akan aku redah esok.

ok pada kawan2 sume selamat bercuti, selamat berjalan2, selamat bershopping n selamat semuanya..

P/s: cam bese bila cuti aku akan otomatik tidak dapat melawat blog kamu, kamu n kamu sume. aku akan bercuti juga.

p/s lagi: SELAMAT HARI PEKERJA.........yeahhhhhhhhhhhhhhhhhhh

macam mana aku x leh bezakan kunci ngn tiket ngeeeeeeeeee

alhamdulillah..dah hari jumaat penghulu segala hari...syukur sebb masih lagi diberikan nikmat hidup n kesihatan...amin2. mood hari jumaat kali ni mmg rasa cam malas je nak kjer...maklumla esok cuti...haahhaha bukan selalu aku dapat cuti sabtu..

aku nak cite apa neh sebenarnya....oooooo semalam dalam kelebatan hujan n kilat sabung menyabung tu adalah time aku balik kjer..semua nmpk ok seperti petang2 yang biasa..bila sampai kat stesen lrt aku tgk suasana pun x ramai sgt orang sebb macam awal ckit aku sampai stesen lrt semalam..cehh dengn penuh keyakinan n kewibawaan aku berjalan menuju mesin tiket tu...(dah tentu la nak masukkan tiket kan???) x kan nak pi cucuk duit lak..korang tau apa yang aku nak masukkan kat mesin tiket tu??? kunci umah okeh! knp aku nak malukan diri sendiri neh?? cepat2 cover buat2 cari tiket dalam poket beg...jumpa n aku melepasi mesin tiket tu cam bese...

cehhh mesti ade yang gelakkan aku kan??? aku bukan sengaja..selalu aku letak kunci umah n tiket dalam poket beg yang sama x penah silap pon..semalam jer jiwa kacau lalallalalala ( alasan la tu walaupun yang nyata aku mmg silap..mujur la dalam perkiraan aku hanya aku jer yang tgh guna mesin tiket tu semalam tapi mungkin orang2 kat kauter tiket tu nmpak @ buat2 x nampak hahahahaha


dua benda yang amat jauh berbeza sengihnampakgigi


aku x kan biarkan perkara ni jadi lagi so seharusnya akan aku pisahkan kunci umah n tiket lrt dalam poket beg yang berlainan okeh...supaya x buat silap lagi. :p

P/s: lebat beno hujan petang semalam, dengan kilat2 sume huhuhu seram tol aku. tapi syok la sebb cam dah lama jer x hujan :).. syukur, sejuk skit bumi :p

Thursday, April 29, 2010

layan la menu lunch tadi :)

salam..kowang sume dah makan ker???? ape sibuk?? rehat2 la dulu benti makan...dah kul 4 ni...hihihi tadi makan kat jusco time lunch...layan je la pic kat bawah ni nyum2

ngadap sudu ni jer dah dekat 15 minit....mmm orang x ramai pon...mmg camni kot service deme ni...harus la aku sabar..

mak aiii...slim sungguh gelas dia....sempat lagi aku berangan nak slim cam gelas ni hahahhahahah sib best air ice lemon tea ni...layan jer

setelah agk lama tunggu baru la nak sampai menu aku....apa yang buat lmbat ni erk??? baru nak tangkap udang ker???fikir apa2 pun sedap gak menu kat sni tapi aku x habis makan pun tadi..isk2 bazir jer kan...makanan ngn air jer pon dah dekat 20 hinggit x masuk lagi service ngn gov tax...ok2..disebabkan dah gaji ok la...nak hari2 makan cni..lemah lutut aku :p

p/s: aku rasa cam dah lama x makan nasi lemak la...dekat sebulan...oh nasi lemak ayam berempah sedapnya kau lalaalalalal

Wednesday, April 28, 2010

thank u my fren...

terima kasih untuk ryna sebb anugerahkan aku award yang sgt2 comel tu..sapa x gembira wei...terubat sikit sakit aku ni bila dapat award neh ( terlebih puji ke ni :p) selalu dapat satu jer kali ni sampai 2 aku dapat...tq la bebanyak ryna..walaupun kita jauh tapi tetap di hati ecehhhhh.. cukup la tu...aku x sempat nak taip ucapan panjang2 ni..terharu2 :) jom tgk award tu
-
-
-
-
-
-
-
--
-
-
-
--
-
-
--
satu lagi taraaaaaaaaaaa



comel x??? nnt aku tepek kat tepi blog ni bukti aku dah dapat..memandangkan aku hepi dapat award ni aku nak kongsi gak ngn kowang...okeh sila ambik erk..

p/s: hehehe anugerah ni x yah nak melaram pakai cantik2...hihihihihi

Tuesday, April 27, 2010

info neh untuk aku n kowang2 jugak :)

Sakit Belakang

Pengenalan
Definisi: Sakit belakang dikaitkan dengan rasa sakit dan kurang selesa di bahagian belakang badan, biasanya di bahagian bawah belakang badan.

Sebab-sebab: Terdapat banyak sebab-sebab Sakit Belakang. 75% kes sakit belakang tidakdapat dipastikan punca sebenarnya. Manakala 25% kes ini berkemungkinan disebabkan oleh:

• Otot
o Otot tergeliat
o Otot terkoyak disebabkan kecederaan sukan
o Otot letih

• Tulang
o Ruas tulang belakang yang terkeluar atau pecah
o Pecah tulang belakang
o Tulang yang cacat
o Kanse tulang

• Lain-lain
o Kedudukan badan yang tidak betul
o Penyakit Radang Pelvic (PID)
o Pembesaran atau kanser dalam rongga pelvis
o Penyakit batu karang
o Psikologi
  • Berkaitan dengan stres
Tanda & Gejala

Bila perlu berjumpa doktor?
• Rasa kebas di bahagian punggung, kaki, peha dan kaki.
• Otot-otot kaki yang lemah atau lumpuh sepenuhnya
• Rasa sakit yang merebak hingga ke kaki
• Rasa sakit yang menusuk
• Pergerakan untuk melakukan aktiviti-aktiviti harian terbatas.

• Apabila adanya gejala-gejala yang berkaitan seperti :-
o Fever (demam)
o Sakit di bahagian perut
o Rasa sakit semasa membuang air kecil atau air besar.
o Sakit kepala
o Berkaitan dengan haid

Komplikasi
Bergantung kepada sebab dan puncanya, sakit belakang yang tidak dirawat boleh
menyebabkan komplikasi :-

• Lemah atau lumpuh otot-otot kaki
• Kecacatan kekal
• Kanser yang tidak dapat dikesan

Sekiranya sakit belakang berpunca daripada organ dalaman seperti PID atau sebarang organ dalaman yang berkaitan sakit puan, jika tidak dirawat boleh mengakibatkan ketidaksuburan dan komplikasi lain.

Rawatan

Sakit belakang yang biasa boleh dihilangkan menerusi :
o Rehat yang cukup
o Regangan pada bahagian belakang
o Fisioterapi
o Menggunakan ubat sapu
o Ubat anti inflamasi tanpa steroid
Rawat penyebab sebenar sakit belakang seperti PID dan UTI

Pencegahan
• Amalkan postur (kedudukan badan) yang betul ketika duduk, berdiri dan mengangkat berat
• Berehat untuk meregangkan belakang badan
• Elakkan kecederaan pada bahagian belakang badan
• Lakukan pemeriksaan kesihatan yang berkala, seperti Pap’s Smear untuk mengesan
Kanser Serviks
• Kekalkan berat badan unggul (nisbah berat dan tinggi).
• Sekiranya anda telah menopos, dapatkan kalsium yang cukup dan nutrisi yang lainuntuk mencegah osteoporosis.
• Kekalkan cara hidup yang sihat

p/s: semenjak sakit ni rajin pulak aku nak cari info tuk kesihatan ni :)..
sakit belakang xbleh minum ais..tapi tadi mmmmm dah aku terminum :p

Monday, April 26, 2010

Bila sakit teringat sume :(

salam untuk semua....dah 4 hari aku x update blog ni..byk sgt dah tertinggal cerita dari kowang2 sume...mana aku pegi erk???? bercuti? makan angin...oh x sama sekali...aku cuti sakit.. nangih... kali ni punya sakit mmg aku x duga n xde tanda2 langsung..sedih pulak aku nak cerita..

kalau kowang perasan khamis lepas aku dah xde update blog...x jalan2 langsung kat tempat kowang...aku xde la sakit kronik sgt, tapi cukup la buat aku x leh datang ke opis...belakang aku sakit...kesan dari tu aku xleh jalan, bangun pun kna orang tolong, solat mmg kna duduk..aku dapat mc 2 hari n doktor nasihat aku supaya jgn angkat berat lagi..huhuhuhu sedih sgt rasanya..aku x leh gerak laju2 macam dulu. Lepas makan ubat yang doktor bagi ade la aku rasa perubahan n aku balik gak minggu lepas jumpa mak n mak ade la urut sikit2..

Tahap kesihatan aku hari ni ala2 jer still bergantung pada ubat tahan sakit lagi ni...tapi alhamdulillah aku dah boleh ke opis..cuma pergerakan terbatas ..aku harap kowang doakan la aku..bila sakit camni aku sedih sgt2...teringat time2 aku aktif kesana kemari.. aku x lincah macam sebelum ni...nak iron baju pun lama sgt baru dapat sehelai...nak basuh baju pun ermmmm x dapat la melainkan dengan mesin basuh...aku terima dugaan ni dengan redha..Bila kita diuji camni, kita kna byk2 sabar. Bila sakit macam ni mmg la klu boleh aku nak mak ade ngn aku...sabtu ngn ahad lepas dapat jumpa mak n abah pun x puas sgt..ingat hari buruh ni nak balik lagi...sekurang2nya ade mak leh jaga...kat umah sewa ni alhamdulillah ade kawan2 yang jaga tapi aku x nak susahkan diorang.

Pada nana (opismate) yang suggest cara nak bagi baik belakang aku ni tq byk2...nnt aku try wat kat umah...minyak masak + halia n bawang putih (masak) buat macam minyak urut sapu kat belakang n balut ngn kain buat selalu (time tido malam)..Pas ni aku kna lebih hati2 lagi n kna jaga kesihatan.. Doakan aku cepat sembuh erk.

P/s: Nasihat aku kat kowang, jgn la angkat barang berat2 sgt sebb kesannya kowang akan dapat lepas pada tu..sakit belakang ni bukan cam demam bese..aku ingatkan jugak pada diri aku sekali..n elakkan mandi malam.

P/s: Fobia dengan benda2 yang berat...teringat bila sakit ngilu rasa kat belakang ni :(

Wednesday, April 21, 2010

aku tak suka pergi hospital....takut tau tapi..

sememangnya aku ni penakut walaupun nmpak macam ok jer...malam tadi aku ke Hospital Gleneagle untuk teman wati pg melawat seorang kawan yang baru jer buat operation tangan semalam..sebelum sampai pun macam2 yang aku pk kat kepala...korang tau la kan hospital..ade macam2 orang sakit dalam tu..

bila dah sampai hospital swasta ni...aku rasa ok la ckit..keadaan macam hotel la pulak..hihihi cuma ade la ckit terserempak ngn pesakit..tu mmg la aku x gemar..padahal orang tu yang sakit..lalaalla

bila dah masuk ward kawan aku tu, fuhh..mata aku mmg x pandang tempat lain dah...takut nmpak pesakit2 yang kronik @ eksiden..macam polis lak aku semalam...macam2 soklan aku tanyer kat member aku tu..sib la dia sakit tangan bukan mulut..jenuh jawab soklan aku..

actually kawan aku tu ade ketumbuhan kat tangan...tu yang buat aku lagi takut..lebih kurang macam tangan aku la...tapi dia kata ketumbuhan tu membesar n sakit...tangan aku x sakit n x besar sgt..aku pun penah tanyer doktor, macam ade lendir jer n kjap2 ade n kejap xde..

dengar pengalaman kawan aku ni kna buat operation aku pulak yang cuak...huhuhuh tu baru ckit..doktor bagi cuti kat dia 2 weeks..hope dia cepat sembuh la..lama gak lepak sana, sempat jumpa gak ngn mak + Ayah dia n adik serta kawan2 dia.

mungkin sebb datang malam so ramai la pesakit2 tu dah masuk tido klu datang siang...aku takut terserempak ngn pesakit2 yang kronik...mmg aku penakut...

P/s: balik tu singgah kedai minum sebb haus..hahhahaa byk sgt cakap masa kat sepital tadi :p

p/s lagi: cmfm2 aku x leh jadi nurse la ni doktor jauh la sekali...huhuhu