# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara': April 2011
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, April 29, 2011

DOA :-

YA ALLAH YA TUHAN KAMI, ENGKAU MENYAKSIKAN SEGALA KELEMAHAN DAN KEAIBAN DIRI KAMI YA ALLAH, BANTULAH KAMI MENINGKATKAN DIRI KAMI YA ALLAH, JIKA TANPA BANTUANMU JADILAH KAMI ORANG-ORANG YANG HINA YA ALLAH, YA ALLAH YA TUHAN KAMI, ENGKAU MENYAKSIKAN SEGALA DOSA DAN KESALAHAN KAMI YA ALLAH, AMPUNKAN SEGALA DOSA - DOSA KAMI YA ALLAH, JIKA TANPA AMPUNAN MU JADILAH KAMI ORANG-ORANG YANG MENGANIAYAI DIRI KAMI YA ALLAH, YA ALLAH YA TUHAN KAMI, ENGKAU MENYAKSIKAN SEGALA HAJAT DAN KEPERLUAN KAMI YA ALLAH TUNAIKANLAH SEGALA HAJAT DAN CUKUPKANLAH KEPERLUAN KAMI YA ALLAH, JIKA TANPA BANTUAN DARIPADA MU YA ALLAH JADILAH KAMI ORANG YANG SENTIASA DALAM KEKURANGAN YA ALLAH, YA ALLAH YA TUHAN KAMI, JADIKANLAH KAMI ORANG YANG SENTIASA BERSYUKUR DI ATAS NIKMATMU YA ALLAH, JADIKANLAH KAMI ORANG YANG SENTIASA BERSABAR DI ATAS UJIAN MU YA ALLAH, JADIKANLAH KAMI ORANG YANG SENTIASA REDHA DI ATAS SEGALA KETENTUAN DARIMU YA ALLAH, PELIHARALAH KELUARGA KAMI YA ALLAH, KURNIAKAN KEBAHAGIAN KEPADA KAMI YA ALLAH, JADIKAN KAMI ORANG YANG SOLEH DAN SOLEHAH YA ALLAH, BERIKAN HIDAYAH KEPADA AHLI KELUARGA KAMI YA ALLAH DAN BERIKAN KEBERKATAN DALAM HIDUP KAMI YA ALLAH...


PETIKAN DOA DARI USTAZ MOHAMAD ABDULLAH DALAM TANYALAH USTAZ...

Tuesday, April 26, 2011

Menikmati Rasa Memberi | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Menikmati Rasa Memberi | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Monday, April 25, 2011

Dunia Yang Sepi

Alangkah susah mendapat kawan
Bukan kenalan di zaman ini
Berpunca dari hati yang rosak
Kerana dunia memautnya

Alangkah susah mencari kawan
Kebaikan kita disoroknya
Bahkan didengkinya pula
Kejahatan dicanang merata

Salah yang sikit dibesarkan
Yang besar apatah lagi
Alangkah sepi dunia ini
Walaupun hidup di tengah ramai

Kerana kawan tiada lagi
Yang ada hanyalah di jalanan
Kerana kawan tiada lagi
Yang ada hanyalah di jalanan


video

Friday, April 22, 2011

RENUNGAN 17:-

...waktu SUJUD itu ialah waktu di mana seseorang hamba itu paling hampir dengan PENCIPTANYA...

Seorang sahabat Nabi SAW, iaitu Huzaifah R. A berkata bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud:

"Tiadalah keadaan seorang hamba yang paling disukai oleh Allah, daripada Dia melihat hamba-NYA itu di dalam keadaan sujud, dengan meletakkan mukanya di tanah (sebagai tamsilan tunduk, pasrah dan rasa hina seorang hamba kepada Allah)." (Riwayat Imam Tabrani dalam Ausath)

Wednesday, April 20, 2011

jom kongsi 18 :-

Iman sifatnya bertambah ataupun berkurang daripada hati seseorang menurut amalan yang dilakukannya. Andai kata sering melakukan kebaikan, maka imannya semakin hari semakin meningkat dan subur dijiwanya. Namun andai dosa yang sering dilakukannya tanpa disusuli taubat, maka iman itu akan semakin berkurangan bahkan akan lenyap daripada jiwa.

Adalah sangat2 rugi yang amat besar senadainya Allah SWT mencabut iman daripada hati manusia. Bayangkan seseorang yang direnggut nyawa saat imannya tercabut...

Iman adalah harta yang paling berharga. Maka ia wajib dijaga dan dipelihara dari unsur-unsur yang boleh merosakkannya. Kerana itu, orang yang benar2 beriman amat bimbang andai iman mereka merosot atau berkurangan. Mereka sangat sayang akakn iman mereka. Lalu mereka sangat fokus dan berjuang habis habisan, menggadai nyawa untuk mempertahankan nya. Sebaliknya orang yang fasik tidak pernah memikirkan soal ini. Baginya halal haram, dosa pahala, iman kufur sama saja.

Penting untuk kita ketahui bahawa iman itu, selain boleh berkurangan, ia juga boleh melayang dan tercabutkeluar dengan sebab berlakunya dosa-dosa tertentu. Contohnya DOSA berzina dan minum arak. Sabda NABI SAW yang bermaksud:

"Barangsiapa yang berzina atau minum khamar (arak), maka Allah akan mencabut iman daripada hatinya, sebagai mana orang melepaskan (mencabut ) pakaian melalui kepalanya." (Riwayat al-Hakim)

Lihatlah, betapa sia2 usaha seseorang yang jahil dan sombong kepada ALLAH SWT. Saki baki iman yang ada, bukan sahaja tidak disuburkan bahkan dibiar lenyap begitu sahaja. Sepatutnya amat wajar iman terus-menerus disubur dan ditingkatkan. Sama-sama kita renungkan buat pedoman hidup.

P/s: petikan Buku-bawa hatimu kepada TUHAN

Tuesday, April 19, 2011

RENUNGAN 16:-

" Wahai orang yang beriman, janganlah harta-harta dan anak-anak kamu melalaikan kamu daripada mengingati Allah. Sesiapa berbuat demikian, mereka ialah orang yang rugi"
(Surah Al-Munafiqun Ayat 9)

Monday, April 18, 2011

Apabila Kita Ketagih Hiburan | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Apabila Kita Ketagih Hiburan | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Friday, April 15, 2011

RENUNGAN 15:-

"Semua yang dipinjamkan sifatnya hanya untuk tempoh yang telah ditentukan. Pinjaman itu pasti akan diambil semula bahkan akan dipertanggungjawabkan DI AKHIRAT sana."

Thursday, April 14, 2011

jom kongsi 17 :-

Apabila tenggelam sang mentari, maka tabir malam pun menyelubungi. Malam adalah untuk manusia merehatkan tubuh badan mereka yang sehari suntuk penat dan keletihan bekerja dan mencari rezeki. Malam menjadi bertambah indah dengan rembulan tersenyum serta taburan jutaan bintang di langit. Malam bertambah syahdu dengan zikir sang unggas dan mergastua bertasbih memuji ilahi. Sebagaimana siang dan malam silih berganti, maka begitulah jua bersilih ganti tidur dan jaga.

Rasulullah mengumpamakan tidur itu sebagai"mati kecil". Kerana itulah agaknya kenapa kita disunatkan BERWUDHUK, BERZIKIR, BERISTIGHFAR, MEMAAFKAN KESALAHAN ORANG dan BERWASIAT sebelum tidur. Manalah tau, entah-entah tidur kita pada malam itu juga adalah tidur yang terakhir. Tidur yang penghabisan. Berapa banyak sudah berlaku? Berapa banyak warga dunia yang berangkat semasa tidurnya? Pergi mengadap Ilahi membawa diri yang lalai daripada Allah SWT, diri yang berlumuran dosa, dan dada yang penuh dendan kesumat dengan sesama MUSLIM.

Wasiat Luqmanul Hakim kepada anaknya:

" Wahai anakku, kalau engkau meragui kebenaran mati itu, maka janganlah kamu tidur. (Namun) Seperti mana engkau akan tertidur (juga akhirnya kerana terlalu mengantuk), maka demikian jugalah dengan kematian. Dan apabila engkau meragui pula benarnya hari kebangkitan, maka janganlah (sekali-kali) engkau cuba bangun daripada tidurmu (namun nescaya engkau akan tejaga juga dari tidurmu), maka demikianlah juga dengan hari kebangkitan. Kamu akan dibangkitkan selepas kematianmu"

"Ya Allah ya Tuhanku, jika tidurku ini yang penghabisan, maka ampunkan segala DOSAku, maafkan segala kesalahanku dan REDHALAH pada diriku"

P/s: Petikan dari buku : BAWA HATIMU KEPADA TUHAN-Uztaz Amaluddin

Wednesday, April 13, 2011

Terima kasih Tuhan


Terima kasih wahai Tuhanku
Yang sentiasa melimpahkan Rahmat-Nya
Membenarkan aku menghadap-Mu Tuhan
Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Untuk bercakap dengan-Mu Tuhan
Mengizinkan kuminta pada-Mu
Memuja - memuji sepenuh hatiku
Memohon munajat pada-Mu Ya Rabbi

Terimakasih wahai Tuhanku
Yang sentiasa melimpahkan Rahmat-Nya
Membenarkan aku menghadap-Mu Tuhan
Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang

Untuk bercakap dengan-Mu Tuhan
Mengizinkan kuminta pada-Mu
Memuja - memuji sepenuh hatiku
Memohon munajat pada-Mu Ya Rabbi

a a a a a....

Tapi aku khuwatir ketika menghadap-Mu
Tidak pula pandai beradab dengan-Mu
Aku mula bimbang kalau aku derhaka
Dalam ketaatan bukan Rahmat dari-MU yang kudapat
Tapi ku kan dapat kemarahan-Mu
Ya Rabbal Alamin
Maafkanlah Aku
Ya Rabbal Alamin
Maafkanlah Aku


video

Tuesday, April 12, 2011

Harga Sehelai Tudung Labuh | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Harga Sehelai Tudung Labuh | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Monday, April 11, 2011

RENUNGAN 14:-

"Hai orang yang beriman ! Bertaubatlah kamu kepada Allah dengan Taubat Nasuha, mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan dan memasukkan kamu ke dalam syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai, pada hari Allah tidak akan menghinakan Nabi dan orang yang beriman bersama-sama dengannya; cahay mereka, bergerak cepat di hadapan mereka dan di sebelah kanan mereka; mereka berkata: wahai Tuhan kami! Sempurnakanlahcahaya bagi kami dan ampunilah kami; sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas tiap-tiap sesuatu.'

(Surah At-Tahrim:8)

Friday, April 8, 2011

jom kongsi 16 :-

As-Syeikh Syaqiq al-Balkhi menggariskan tanda-tanda TAUBAT NASUHA buta renungan kita semua...Ya kita yang berselirat dosa. Kita yang berselaput dosa. Kita yang berlumuran noda. Tanpa kemurahan keampunan-NYA, setiap hari dan setiap masa kita berada dalam kemurkaan-NYA. Antara tanda-tanda tersebut ialah:

1. Menangisi dosa-dosa lalu. Ya, dengan tangisan yang banyak. Air mata yang deras bercucuran petanda benar-benar didakap keinsafan. Oh, berapa lama sudah air mataku tidak mengalir untuk-MU ya Allah?

2. Takut dan bimbang terjebak atau jatuh semula ke kancah dosa-dosa silam.


3. Meninggalkan teman-teman yang buruk sikapnya, (kawan-kawan yang keras hatinya lagi hidup bercandukan kejahatan. Mereka tidak akan membantu kita dalam proses hijrah ke arah kebenaran).


4. Bercampur dan bergaul dengan orang soleh lagi terpilih. (Bergaul dan bersahabat dengan mereka diumpamakan bersahabat dengan penjual minyak wangi)


Jika bersahabat dengan penjual minyak wangi, sekalipun kita tidak membeli minyak wanginya, namun kerana sering berada di kedainya dan duduk berdekatan dengannya, maka haruman wangian telah melekat ditubuh dan pakaian kita. Demikianlah kesan positif apabila bersahabat dengan insan-insan mulia.


P/s: Semoga ianya memberi manfaat kepada diri saya n kawan2 semua :)
petikan dari buku-Lembutkanlah HATI-Ustaz Amal

Thursday, April 7, 2011

Pasrah Segalanya

Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
SEgala apa yang terbuku di hati

C/O:Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah aku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci


video

Wednesday, April 6, 2011

Sabar Itu Perlu Setiap Masa | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Sabar Itu Perlu Setiap Masa | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Tuesday, April 5, 2011

RENUNGAN 13:-

Orang yang paling lembut hatinya (hati yang tunduk dan patuh kepada Allah dan hati yang sejahtera) ialah orang yang paling sedikit DOSANYA-
Makhul ad-Dimsyaqi-

Monday, April 4, 2011

jom kongsi 15 :-

TIP MERAIH HARI-HARI YANG INDAH:-

1. Istighfar pada waktu sahur
Duduk sambil beristighfar pada waktu selepas sahur sebagaimana ayat yang bermaksud: " Dan orang-orang yang beristighfar (memohon ampun) pada waktu sahur." (Ali Imran:17)

2. Bertafakur
Menyendiri untuk bertafakur sebagaimana ayat yang bermaksud: " Dan mereka pula memikirkan tentang kejadian langit dan bumi. " (Ali Imran: 191)

3. Bersabar sambil berdoa
Menjalin hubungan dengan orang-orang soleh sebagaimana ayat yang bermaksud: " Dan jadikanlah dirimu sentiasa berdamping rapat dengan orang-orang yang beribadat kepada Tuhan." (Al-Kahfi:28)

4. Mengingati Allah pagi dan Petang
Banyakkanlah mengingati Allah pada pagi dan petang (malam dengan munajat dan zikir sebagaimana ayant yang bermaksud " Dan sebutlah serta ingatlah tuhanmu dalam hatimu, dengan merendah diri serta dengan perasaan takut (melanggar perintahNYA), dan dengan tidak pula menyaringkan suara, pada waktu pagi dan petang." (Al-A'raaf:250)

5. Membiasakan Solat sunat 2 Rakaat
Melakukan solat sunat 2 rakaat dengan khusyuk sebagaimana ayat yang bermaksud: "Iaitu mereka yang khusyuk dalam sembahyangnya." (Al-Mu'minuun:2)

6. Membaca dan Merenungi Al-Quran
Membaca Al-Quran dan merenung kandungannya sebagaimana ayat yang bermaksud: "Patutkah mereka (bersikap demikian), tidak mahu memikirkan isi al-quran?" (An-Nisaa':82)

7. Puasa Sunat
Melakukan amalan puasa sunat walaupun pada hari yang sangat panas sebagaimana sabda Rasulullah SAW : " Dia meninggalkan makan, minum dan syahwatnya kerana Aku." (Al-hadith)

8. Menyembunyikan Sedekah
Sembunyikan sedekah sebagaimana sabda Rasulullah SAW : " Hingga tangan kirinya tidak mengetahui apa yang dinafkahkan oleh tangan kanannya" (Al-hadith)

9. Meringankan beban Orang Muslim
Meringankan beban orang muslim yang dalam kesusahan sebagaimana sabda Rasulullah SAW: "Barangsiapa meringankan kesusahan seorang muslim di dunia, maka Allah akan membebaskannya dari kesulitan di hari kiamat kelak. " (Al-Hadith)

10.Zuhud
Jalanilah hidup di dunia dengan zuhud sebagaimana firman Allah SWT bermaksud: "Padahal kehidupan akhirat lebih baik dan lebih kekal." (Al-A'laa:17)

p/s: SUMBER BUKU TERAPI DUKA-DR AIDH AL-QARNI oleh KHAIRUL GHAZALI

Friday, April 1, 2011

Sedekah pintu barakah

SUMBER: UTUSAN

KALA memandu dari Bulatan Pahang menuju Ke Jalan Kuching di ibu kota, sekali-sekala cuba alihkan pandangan ke sebelah kiri jalan. Di atas sebuah bangunan di situ, ada sebuah papan besar yang menempatkan sebuah iklan. Ilustrasinya mudah, ada sekaki payung yang besar dengan tulisan berbunyi: 'Bentengilah harta anda dengan zakat.'

Sebenarnya, kalimah tersebut adalah daripada sepotong hadis Nabi Muhammad SAW, yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi yang berbunyi: "Lindungi harta kamu dengan zakat, ubati sakitmu dengan sedekah, dan hadapi gelombang hidup dengan tawaduk kepada Allah dan doa (riwayat al-Baihaqi)."

Konotasinya mudah, untuk menjaga harta dan memastikan ia selamat, maka sedekahkan harta itu. Hakikatnya, zakat juga adalah sedekah, yakni sedekah yang wajib. Menahan harta daripada disedekahkan pula, adalah lawan kepada kehendak hadis tersebut.

Dalam erti kata lain, sikap enggan berzakat dan bersedekah, adalah punca rosaknya harta.

Memang ada orang yang khuatir dengan bersedekah atau berzakat, maka hartanya akan menyusut. Makin banyak diberi sedekah, semakin banyak pula hartanya beralih tangan.

Jika memberi seringgit dua tidak mengapa, bagaimana pula jika jumlahnya mencecah ratusan malahan ribuan ringgit.

Pernah terjadi, setelah penulis membantu mengira zakat seseorang, tiba-tiba dia minta tangguh menunaikannya. Alasannya mungkin tidak cukup wang. Tetapi, rasionalnya jika sudah tahu mahu mengira zakat, jika sudah sedar hartanya banyak, maka siapkanlah wang dengan jumlah yang sesuai. Masakan minta dikira zakatnya sedang wang masih tiada.

Pernah terjadi, seorang hamba Allah yang pada awalnya beria-ia mahu menunaikan zakat. Alih-alih setelah mengetahui jumlah zakatnya agak besar, mulalah berubah rona wajahnya. Mula terketar-ketar suara dan tangannya.

Rupa-rupanya, si dia merasa terkejut dengan zakat yang perlu dilunaskan. Fikirnya hanya beberapa puluh ringgit; tidak disangka jumlahnya setinggi bukit.

Syaitan dan iblis memang sentiasa membisik-bisikkan perasaan sayang kepada harta. Syaitan tahu, jeratnya selalu mengena. Maka, tatkala si hamba yang berharta mahu mengeluarkan zakat dan sedekah, mulalah si Iblis berbisik.

Kata Iblis: "Kamu pun susah juga, gaji kamu kecil sahaja, masakan sudah kena berzakat". Bisikan lain pula bunyinya mungkin begini: "Anak dan isteri kamu masih memerlukan wang itu, baik disimpan, manalah tahu nanti kamu pula yang tidak berkecukupan".

Sesungguhnya bisikan sang Iblis datang dalam pelbagai cara dan rupa. Allah SWT sudah pun menegaskan hal ini agar kita mengambil sikap waspada.

Firman Allah yang bermaksud: Dan desak serta pujuklah sesiapa yang engkau dapat memujuknya dengan suaramu; dan kerahlah penyokong-penyokongmu yang berkuda serta yang berjalan kaki untuk mengalahkan mereka; dan turut-campurlah dengan mereka dalam menguruskan harta-benda dan anak-anak (mereka); dan janjikanlah mereka (dengan janji-janjimu). Padahal tidak ada yang dijanjikan oleh Syaitan itu melainkan tipu daya semata-mata. (al-Israk: 64)

Sering terjadi, bisikan ini bertali arus datangnya dan sukar sekali untuk menepisnya. Selalu juga bisikan para iblis dan syaitan ini mempunyai tahap rasional yang tinggi, menyebabkan kita terfikir berkali-kali sebelum memberi. Pernah juga seorang pembayar yang sudah pun berada di hadapan kaunter zakat; tetapi hampir-hampir tidak jadi mengeluarkan zakat dek kerana halusnya desakan para syaitan ini.

Manusia mungkin lupa atau mungkin tidak sedar, bahawasanya kita dan seluruh kepunyaan kita, adalah milik Allah SWT. Apabila Allah SWT menghendaki kita agar berzakat, berinfak dan bersedekah, maka pastilah Allah SWT tidak menyuruhnya dengan sesia. Pasti ada manfaat di sebaliknya.

Ia menjadi rahsia Allah SWT yang hanya dapat kita kesani dan rasai natijahnya apabila amalan bersedekah dan berzakat itu sudah menjadi satu kelaziman pada diri. Ibarat manisnya gula, hanya dapat dimengerti oleh orang yang pernah merasai dan bukannya oleh orang yang hanya asyik berteori tentang manisnya gula.

Maka, lestarikanlah amalan bersedekah agar ia menjadi tradisi yang berakar umbi dalam kehidupan. Anak-anak kita wajar dididik agar suka memberi, kerana pastinya ia adalah kaedah terbaik melentur nurani mereka menjadi manusia berakhlak mulia.

Lagi pun, Rasulullah SAW juga sudah berjanji, bahawa orang yang suka bersedekah sama sekali tidak akan rugi. Bahkan Allah SWT sudah menjamin kehidupan mereka, bahkan menjadi punca datangnya kemuliaan di sisi manusia.

Daripada Abu Hurairah r.a. daripada Rasulullah SAW, sabdanya: Sedekah tidak akan mengurangi harta seseorang. Seseorang yang pemaaf, Allah menambahkan kemuliaan baginya. Dan seorang yang tawaduk (merendahkan diri) kepada Allah, maka Allah menaikkan darjatnya. (riwayat Muslim). Wallahu a'lam.

p/s sama2 la kita ambik apa yang baik dalam artikal ni..