# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara': JOM KONGSI 28
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Thursday, November 10, 2011

JOM KONGSI 28

TERIMALAH PERMOHONAN MAAF DAN JANGANLAH MENGUNGKIT MASA LALU

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr dengan Sanad yang bersambung kepada Nabi s.a.w yang bermaksud:-

"kasihanilah orang lain, maka kamu akan dikasihi. Maafkanlah kesalahan mereka, maka kamu akan diberi maaf. Sungguh binasa bagi perkataan menindas. Sungguh binasa bagi orang-orang yang terus melakukan perbuatan kejinya sedangkan mereka mengetahuinya"

Al-hasan bin Ali r.a berkata, "Seandainya seorang lelaki memakiku di telingaku ini dan meminta maaf di telinga yang lain, nescaya aku tetap menerima permohonan maafnya."

Al-Ahnaf berkata, " Jika seseorang memohon maaf kepadamu, maka terimalah permohonan maafnya itu yang disertai dengan senyuman."

Salah seorang penyair berkata:

Terimalah kata maaf orang yang datang kepadamu, sama ada kata-katanya itu jujur ataupun bohong. Orang yang taat mungkin menyenangkanmu, orang yang derhaka mungkin memuliakanmu."

Di antara kata-kata Abu Darda' r.a adalah, "memaki saudara lebih mudah daripada kehilangan dirinya dan seseorang yang dianggap sebagai saudaramu, maka berilah haknya dan patuhilah dia mana pun dia berada supaya kelak dia pun mematuhimu."

Musa bin Ja'far berkata, "Siapakah yang kamu anggap sebagai saudara? Janganlah kamu berfikiran singkat hingga kamu kelak hidup tanpa saudara."

Umar r. a berkata, "Manusia yang paling sempurna akalnya adalah seseorang yang paling sering memberikan kata maaf."

Ibn Umar berkata, "Barangsiapa yang menipu kami maka kami pun akan menipunya."

Daripada Abu Qilabah, dia berkata, "Apabila kamu mendengar sesuatu yang kamu bencimenimpa saudaramu, maka pohonlah kata maaf semampumu kepadanya. Jika kamu tidak menemui kata maaf kepadanya maka katakan kepada dirimu sendiri, "Semoga ada kata maaf yang tidak aku ketahui untuk saudaraku itu."

p/s: Memafkan itu lebih indah walaupun ianya amat sukar kita lakukan...Memaafkan orang lain itu beerti kita memberi maaf kepada diri kita sendiri..Dengan memaafkan hati akan lebih Tenang, INSYAALLAH...Renungkanlah.

0 dah tinggalkan jejak: