# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara': November 2011
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Wednesday, November 30, 2011

Muhasabah Maal Hijrah | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Muhasabah Maal Hijrah | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Tuesday, November 29, 2011

1 Muharram 1433H

1 Muharram 1433H

Friday, November 25, 2011

Menu :- Salad Buah

Buah-buahan yang telah dipotong

Bahan-bahan

1 biji Epal Merah
1 biji epal hijau
Anggur @ Strawbery
Yogourt berperisa @ asli

Cara Penyediaan

Potong kecil buah epal merah dan hijau dan juga buah anggur. Campurkan semua bahan tadi bersama yogourt berperisa pilihan anda atau perisa asli..Jika suka anda boleh tambah madu atau badam. (saya x letak pun). Sedap dimakan sejuk2. :)

taraaaaaaaa..salad buah siap untuk dimakan..

p/s: sesuai bagi mereka yang sedang berdiet :)

Thursday, November 24, 2011

Sujud: Menghilangkan Tekanan Jiwa.

Sujud: Menghilangkan Tekanan Jiwa.

Monday, November 21, 2011

Tenang Yang Dicari | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Tenang Yang Dicari | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Menu :- LEMPENG KERAS


BAHAN-BAHAN

Tepung gandum
air
sedikit garam
majerin
Minyak untuk menggoreng

CARA PENYEDIAAN

Masukkan tepung gandum dan sedikit majerin ke dalam mangkuk. Kemudian masukkan air yang di campurkan sedikit garam...gaul sebati bahan tersebut hingga menjadi doh. uli bahan2 tersebut sehingga adunan tadi tidak melekat pada tangan.Selepas itu bulatkan doh tadi kepada bulatan yang kecil. (seperti cara membuat roti canai) Ambil satu adunan yang dibulatkan tadi dan leperkan. Seterusnya panaskan minyak di dalam kuali dan anda boleh menggoreng. Goreng hingga warna kekuningan. Siap. SEdap dimakan bersama sambal ikan bilis @ sambal tumis. :)

p/s: terima kasih pada kawan yang ajar buat lempeng keras ni walaupun dia bagi resepi x cukup bahan :p...1st buat nih.senang jer

Thursday, November 17, 2011

Sekilas Pelayaran | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Sekilas Pelayaran | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Wednesday, November 16, 2011

DOA :-

YA ALLAH YA TUHAN KAMI, JIKA ADA DIKALANGAN KAMI ORANG YANG SEDANG SAKIT YA ALLAH, BERIKAN KESEMBUHAN KEPADA MEREKA YA ALLAH, YA ALLAH YA TUHAN KAMI, JIKA ADA DIKALANGAN KAMI ORANG YANG SEDANG SUSAH YA ALLAH BANTULAH SEGALA URUSAN MEREKA YA ALLAH, JIKA ADA DIKALANGAN KAMI ORANG YANG SEDANG BERSEDIH HATI YA ALLAH, BERIKAN KETENANGAN DAN JALAN KELUAR BAGI PERMASALAHAN MEREKA YA ALLAH, JIKA ADA DIKALANGAN KAMI ORANG YANG SANGAT BERHAJAT DENGAN KEPERLUANNYA YA ALLAH, TUNAIKANLAH SEGALA HAJAT DAN CUKUPKANLAH KEPERLUANNYA YA ALLAH, JIKA ADA DIKALANGAN KAMI ORANG YANG MENDERHAKA KEPADAMU YA ALLAH, ISTERI YANG MENDERHAKA KEPADA SUAMINYA YA ALLAH, ANAK-ANAK YANG MENDERHAKA KEPADA IBU DAN AYAHNYA YA ALLAH, AMPUNKAN MEREKA DAN PIMPINLAH MEREKA YA ALLAH, YA ALLAH YA TUHAN KAMI, SUSAH KAMI BANTULAH YA ALLAH, BEBAN KAMI RINGANKANLAH YA ALLAH, PERMASALAHAN KAMI BERIKAN JALAN KELUAR YA ALLAH, HAJAT KAMI TUNAIKANLAH YA ALLAH, YA ALLAH YA TUHAN KAMI, DOSA KAMI AMPUNKANLAH YA ALLAH, KEAIBAN KAMI TUTUPLAH YA ALLAH, KERAS HATI KAMI LEMBUTKANLAH YA ALLAH, HIDUP KAMI BIMBINGLAH YA ALLAH, YA ALLAH YA TUHAN KAMI, KELUARGA KAMI BAHAGIAKANLAH YA ALLAH, ISTERI KAMI SOLEHAHKANLAH YA ALLAH, SUAMI KAMI SOLEHKANLAH YA ALLAH, ANAK-ANAK KAMI SOLEH DAN SOLEHAHKANLAH YA ALLAH, JIKA ADA DIKALANGAN MEREKA YANG KERAS HATINYA LEMBUTKANLAH YA ALLAH, JIKA ADA DIKALANGAN MEREKA YANG BELUM MENDAPAT KESEMPURNAAN HIDAYAHMU BERILAH HIDAYAHMU KEPADA MEREKA YA ALLAH..


AMIN YA RABBAL ALAMIN




Friday, November 11, 2011

Jom Jadi Orang Kaya

Jom Jadi Orang Kaya

Thursday, November 10, 2011

JOM KONGSI 28

TERIMALAH PERMOHONAN MAAF DAN JANGANLAH MENGUNGKIT MASA LALU

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Amr dengan Sanad yang bersambung kepada Nabi s.a.w yang bermaksud:-

"kasihanilah orang lain, maka kamu akan dikasihi. Maafkanlah kesalahan mereka, maka kamu akan diberi maaf. Sungguh binasa bagi perkataan menindas. Sungguh binasa bagi orang-orang yang terus melakukan perbuatan kejinya sedangkan mereka mengetahuinya"

Al-hasan bin Ali r.a berkata, "Seandainya seorang lelaki memakiku di telingaku ini dan meminta maaf di telinga yang lain, nescaya aku tetap menerima permohonan maafnya."

Al-Ahnaf berkata, " Jika seseorang memohon maaf kepadamu, maka terimalah permohonan maafnya itu yang disertai dengan senyuman."

Salah seorang penyair berkata:

Terimalah kata maaf orang yang datang kepadamu, sama ada kata-katanya itu jujur ataupun bohong. Orang yang taat mungkin menyenangkanmu, orang yang derhaka mungkin memuliakanmu."

Di antara kata-kata Abu Darda' r.a adalah, "memaki saudara lebih mudah daripada kehilangan dirinya dan seseorang yang dianggap sebagai saudaramu, maka berilah haknya dan patuhilah dia mana pun dia berada supaya kelak dia pun mematuhimu."

Musa bin Ja'far berkata, "Siapakah yang kamu anggap sebagai saudara? Janganlah kamu berfikiran singkat hingga kamu kelak hidup tanpa saudara."

Umar r. a berkata, "Manusia yang paling sempurna akalnya adalah seseorang yang paling sering memberikan kata maaf."

Ibn Umar berkata, "Barangsiapa yang menipu kami maka kami pun akan menipunya."

Daripada Abu Qilabah, dia berkata, "Apabila kamu mendengar sesuatu yang kamu bencimenimpa saudaramu, maka pohonlah kata maaf semampumu kepadanya. Jika kamu tidak menemui kata maaf kepadanya maka katakan kepada dirimu sendiri, "Semoga ada kata maaf yang tidak aku ketahui untuk saudaraku itu."

p/s: Memafkan itu lebih indah walaupun ianya amat sukar kita lakukan...Memaafkan orang lain itu beerti kita memberi maaf kepada diri kita sendiri..Dengan memaafkan hati akan lebih Tenang, INSYAALLAH...Renungkanlah.

Friday, November 4, 2011

Amalan Soleh di Awal Bulan Dzulhijah

Email dari seorang sahabat...jom kita share :)

Keutamaan sepuluh hari awal Bulan Dzulhijah dan anjuran memperbanyak amal soleh

Diantara dalil yang menunjukkan keutamaan sepuluh hari pertama bulan Dzulhijah adalah hadits Ibnu ‘Abbas, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Tidak ada satu amal sholeh yang lebih dicintai oleh Allah melebihi amal soleh yang dilakukan pada hari-hari ini (iaitu 10 hari pertama bulan Dzul Hijjah).” Para sahabat bertanya: “Tidak juga dengan jihad di jalan Allah?” Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab: “Tidak juga dengan jihad di jalan Allah, kecuali orang yang berangkat jihad dengan jiwa dan hartanya namun tidak kembali dengan sesuatupun.(iaitu mati)”

- [HR. Abu Daud no. 2438, At Tirmidzi no. 757, Ibnu Majah no. 1727, dan Ahmad no. 1968, dari Ibnu ‘Abbas. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih. Syaikh Syu’aib Al Arnauth mengatakan bahwa sanad hadits ini shahih sesuai syarat Bukhari-Muslim].

Penjelasan ringkas:

Ibnu Rajab Al Hambali mengatakan:
“Hadits ini menunjukkan bahwa amalan di sepuluh hari pertama bulan Dzulhijah lebih dicintai oleh Allah daripada hari-hari lainnya dan di sini tidak ada pengecualian. Jika dikatakan bahwa amalan di hari-hari tersebut lebih dicintai oleh Allah, itu menunjukkan bahawa beramal di waktu itu adalah sangat utama di sisi Allah.”

- [Latho-if Al Ma’arif, hal. 456.].

Bahkan jika seseorang melakukan amalan yang mafdhul (kurang utama) di hari-hari tersebut, maka boleh jadi ia lebih utama daripada seseorang melakukan amalan yang utama di selain sepuluh hari awal bulan Dzulhijah.

Menghidupkan puasa-puasa sunnah terutama puasa Arafah

Dianjuran untuk melakukan puasa-puasa sunnah:

Dari Hunaidah bin Kholid, dari istrinya, beberapa istri Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam mengatakan:
“Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam biasa berpuasa pada sembilan hari awal Dzulhijah, pada hari ‘Asyura’ (10 Muharram), berpuasa tiga hari setiap bulannya, …”

- [HR. Abu Daud no. 2437. Syaikh Al Albani mengatakan bahwa hadits ini shahih.].

Puasa Hari Arafah:
Pada tahun ini hari Arafah di negara kita jatuh pada
5 september 2011 (SABTU). Banyak keutamaan melaksanakan puasa Arafah. Antara yang dapat kita jadikan pedoman ialah hadits Abu Qotadah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:

“Puasa Arofah dapat menghapuskan dosa setahun yang lalu dan setahun akan datang. Puasa Asyura (10 Muharram) akan menghapuskan dosa setahun yang lalu.”

- [HR. Muslim no. 1162, dari Abu Qotadah].

Penjelasan ringkas:

• Hadits ini menunjukkan bahwa puasa Arofah lebih utama daripada puasa ‘Asyuro. Di antara alasannya, Puasa Asyuro berasal dari Nabi Musa, sedangkan puasa Arofah berasal dari Nabi kita Muhammad shallallahu ‘alaihi wa sallam.
- [Fathul Bari, 6/286].

• Keutamaan puasa Arofah adalah akan menghapuskan dosa selama dua tahun dan dosa yang dimaksudkan di sini adalah dosa-dosa kecil. Atau boleh juga yang dimaksudkan di sini adalah diringankannya dosa besar atau ditinggikan darjatnya di sisi Allah.
- [Syarh Muslim, An Nawawi, 4/179, Mawqi’ Al Islam.].

Oleh itu, hendanya kita memanfaatkan peluang keemasan ini untuk melaksanakan ibadah puasa hari Arafah pada tahun ini.


Artikel asal: http://muslim.or.id/fiqh-dan-muamalah/amalan-sholih-di-awal-dzulhijah-dan-puasa-arofah.html

Thursday, November 3, 2011

Berdating Pukul 3 Pagi | iluvislam.com + discover the beauty of islam

Berdating Pukul 3 Pagi | iluvislam.com + discover the beauty of islam