# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara': JADilah Diri kamu sendiri..berbahagialah :)
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Friday, July 8, 2011

JADilah Diri kamu sendiri..berbahagialah :)

Inilah Nasihat Pepatah lama Cina..

Seorang wanita tua cina, mempunyai 2 bekas pasu air yang digantung di setiap galah yang dibawanya. Salah 1 daripada pasu tersebut telah retak sedikit sementara pasu yang 1 lagi masih elok dan selalu dapat mengisi air dengan penuh.

Pada akhir perjalanan yang jauh dari sungai ke rumahnya, pasu yang retak tersebut hanya dapat sampai dengan separuh air sahaja. Keadaan ii berlaku setiap hari selama 2 tahun. Wanita tua itu hanya dapat membawa 1 1/2 pasu air sahaja.

Semestinya pasu yang retak itu sangat malu dengan ketidaksempurnaannyadan berasa sedih kerana ia hanya mampu membawa separuh air daripada sepatutnya. Setelah 2 tahun berlalu dengan kepahitan dan kegagalan, pasu yang retak tersebut berbual dengan wanita tua itu di tepi sungai.

"aku rasa sangat malu dengan diriku kerana diriku yang retak ini menyebabkan air tertumpah di sepanjang perjalanan ke rumahmu"-kata pasu yang retak itu.

wanita tua itu tersenyum, " Sedarkah kau akan bunga-bunga di bahagian laluan kau, tetapi tidak di laluan pasu yang satu lagi?"

" itu kerana aku selalu menyedari kekurangan dirimu, oleh itu aku telah menyemai benih-benih bunga di bahagian laluan kamu. Setiap hari apabila kita pulang dari sungai, tanpa kamu sedari kamu telah menyiram benih-benih bunga itu.

" selama 2 tahun aku berpeluang untuk memetik bunga-bunga yang cantik ini untuk menghiasi meja" sekiranya kamu tidak menjadi dirimu sendiri, mungkin tiada keindahan di rumah ini.

Setiap kita mempunyai kekurangan yang tersendiri..Tetapi keretakan dan kekurangan kita itulah yang menjadikan perkongsian hidup kita sangat menarik dan bermanfaat. Anda perlu menerima setiap manusia seadanya dan melihat kebaikan di dalam diri mereka.

Kepada semua pembaca, kita ini tidak sempurna...ada banyak kekurangan n kelemahan samada kita sedar atau tidak..moga hari ni adalah hari yang ceria buat kita semua...Amin

Setiap apa yang Allah jadikan pada kita tidak sia2...pasti ada hikmah disebaliknya :)

0 dah tinggalkan jejak: