# # 2 # 3 'sebuah persinggahan sementara': jom kongsi 20 :-
BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS »

Monday, May 9, 2011

jom kongsi 20 :-

TIDAK PERLU BERSEDIH, SEMUA YANG TERJADI ADALAH TAKDIRNYA

Belajarlah untuk menerima apa jua yang terjadi ke atas diri kita. Jauhkan diri dari rasa sedih @ penyesalan yang berpanjangan kerana semua yang berlaku dalam hidup adalah ketetapanNYA dan takdir dariNYA. Tidak ada yang perlu disesalkan dan tidak ada yang perlu dipersoalkan. Kita tidak perlu kecoh dengan apa-apa yang ditetapkanNYA ke atas diri kita.

Jalani apa saja yang tersedia bagi kita. Kita tidak mampu mengundurkan waktu untuk menghindar dari sesuatu yang sudah terjadi. Keadaan juga tidak menjadi lebih baik dengan mengeluh dan berputus asa. Jadi untuk apa kita melakukan semua itu. Tapi mengapa Allah menetapkan TAKDIR? Mengapa kadang-kadang Allah memberi DUGAAN yang berat kepada hamba-hambanya? Mengapa Allah tidak memberikan yang baik-baik saja pada kita?

KETETAPANNYA MERUPAKAN KEPASTIAN

TAKDIR ialah ketetapan Allah atas manusia berupa hal-hal yang baik atau hal-hal yang kurang baik. Tidak ada manusia yang terlepas dari TAKDIR Allah kerana tanpa ketetapan ini kehidupan manusia tidak akan pernah wujud. Anak yang lahir ke dunia tidak mengetahui apa akan terjadi sebelum kelahirannya. Kita tidak boleh menetapkan dan memilih, tetapi Allah yang menetap dan memilihnya. Allah menetapkan seseorang itu lahir dalam keluarga miskin atau kaya, beriman atau kafir, penyayang atau pemarah dan ketetapanNYA sama sekali tidak bertentangan dengan keadilanNYA. Takdir Allah membayangi perjalanan hidup setiap manusia . Allah sentiasa berada disebalik kesenangan, kesusahan, ketaatan dan dosa, kurnia dan dugaan. Semuanya berada dalam lingkungan ketetapan Allah kerana manusia memang tidak mungkin menetapkannya sendiri.

Firman Allah SWT dia dalam Al-Quran:

'Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lohmahfuz) sebelum kami menciptakannya, sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. " (al-hadid:22)

Allah tidak menetapkan kebaikan @ keburukan pada seseorang melainkan kerana keadilan dan pengetahuan yang dimilikiNYA. Jika Allah menetapkan hidayah pada diri seseorang ,itu merupakan ganjaran ke atas keupayaan oarng tersebut dalam mendekatkan diri kepadaNYA. Ketika Allah menetapkan kesesatan pada orang lain, semata-mata kerana orang itu sendiri mahukannya. Allah tidak zalim pada hamba-hambanya...

p/s: sebahagian isi kandungan di dalam buku-BILA ALLAH MENDUGA KITA..oleh SYED ALWI ALATAS

1 dah tinggalkan jejak:

Solehah said...

menarikk..